onsdag 26. september 2012

Sang som næring

Hvordan leve av å synge? 

Sangløftet inviterte i samarbeid med MØST til profesjonaliseringsseminar i går på Norges Musikkhøgskole. Gjennom korte og interessante fordrag ble spørsmål rundt det å leve av sang belyst. Det ble blant annet snakket om hva det innebærer å være sanger på fulltid og hvordan  sangere best mulig kan overleve i et kulturmarket preget av like mange krav som muligheter. Det er mange baller å sjonglere når artistidentitet, scenetekke, søknadsskriving, markedsføring og administrasjon skal falle på plass i én og samme hverdag. Og må man virkelig undervise?
klar for seminar!
                                   
Sangløftet tok med dette initiativ til et faglig forum hvor erfaringsutveksling og diskusjon står sentralt for å gi innspill og inspirasjon. Seminaret inneholdt innlegg ved Live Maria Roggen - tekst - og låtskriver, jazzvokalist og pedagog. Susanna Wallumrød - komponist, musiker, booker, eget plateselskap, Svein Korshamn - Tono og sanger, Håvard Gravdal - profesjonell ensemblesanger og Silje Ræstad Karlsen - jazzvokalist og pedagog. Mye interessant ble tatt opp og diskutert, og jeg gir kun et lite utdrag her.
Jeg kunne kanskje ønsket meg et lengre og mer omfattende foredrag rundt første foredragsholders tema: arbeidslivskompetanse innen høyere musikkutdanning, for dette opplever jeg som veldig viktig og interessant. Silje Ræstad Karlsen har forsket på temaet gjennom sitt mastergradsprosjekt og har særlig sett på hvordan det står til i den rytmiske delen av utdanningsinstitusjonene.  Hun snakket en del rundt  spørsmålet som ofte oppstår når musiker/sanger møter marked: Skal det vektlegges å utvikle et individuelt kunstuttrykk eller er det å være fleksibel og beherske mange sjangre viktigere? I sitt forskingsarbeid belyser hun også hvilke kompetanseområder som har stor betydning for å overleve på markedet: bransjekompetanse, fagkompetanse og sosial kompetanse. 
Susanna Wallumrød delte sine erfaringer som utøvende artist.
Det er på høy tid at det setter fokus på å integrere bransjekunnskap og nettverkskunnskap i høyere musikkutdanning og at kunstnerisk entrepenørskap kommer på dagsordenen. Det er viktig at det utdannes sangere og musikere som har en bredere kompetanse enn kun å være fryktelig gode utøvere. Møtet med den virkelige verden kan være hard etter endt studium og jeg tror at unge utøvere har behov for en erfaringplattform og kunnskap rundt hva det vil si å være sanger og musiker i praksis. Desto tidligere bransjestrukturer læres og tankegangen rundt hvordan man best skaper sin egen arbeidsplass kommer på plass, desto bedre rustet står unge utøvere til å etablere en vellykket karriere.
Panelet klar til debatt
Et annet interessant innspill fra Ræstad Karlsen er at vi mangler språk for å snakke om kunstnerisk næring. Kunstneriske forretningsstrategier er ikke hverdagskost og vi har ikke fagterminologi på dette området, spesielt ikke når det dreier seg om kunst som ikke er ymtet på det typisk kommersielle markedet. Les mer om Ræstad Karlsens forskning her. 

Jeg har også lyst til å trekke frem noe av det Live Maria Roggen kommenterte rundt det å drive undervisningsvirksomhet fordi jeg deler hennes oppfatning rundt dette. Unge utøvere ser gjerne på undervisning som noen annenrangs, noe man gjør kun for å tjene penger eller fordi man ikke lykkes utøvende. Sannheten er en ganske annen for mange av oss. Roggen påpekte at undervisning i sang holder henne oppe teknisk og gir henne inspirasjon og idéer. Hun fortalte at hun i starten ikke trodde det å undervise ville være noe for henne, at det kun var avdanka sangere som drev med sånt, men så viste det seg at hun virkelig elsker å undervise, at det nettopp er noe for henne og at det, om noe, gjør henne til en bedre sanger og utøver. Jeg er av nøyaktig samme oppfatning og jeg er glad for at temaet blir tatt opp fordi det er så utrolig viktig å gi unge sangere et godt inntrykk av undervisningsvirksomhet siden det er så mye bra å hente fra å drive med dette.
Nmh - høstkveld. Takk for fint seminar!
Hilsen fra Marion, hovedpedagog og daglig leder.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vi setter pris på kommentarer og tilbakemldr, og vi prøver å svare alle!