onsdag 29. august 2012

Nytt kurs denne høsten: Miss Tati gjester sangsenteret!

I høst presenterer vi et helt flunkende nyt kurs med en av Bergens mest lovende og up&coming artister: Miss Tati! Hun kommer tl oss den 13. oktober for å holde et fyrverkeri av en workshop.

Tatiana Palanca er hennes fulle navn og hun er en spennende sanger som blander soul med hip hop, funk og strør litt jazz på toppen. 


     Foto:©Tone B. Scmidt

Miss Tati forteller litt om seg selv og ønsker dere hjertelig velkommen på workshop i høst!

Interessen for sang tror jeg startet i min mors mage. Det startet sikkert når jeg hørte min mor synge og å høre/lære barnelåter i barnehagen. Hun fortalte meg at jeg begynte å synge da jeg var rundt 2 år. Min mor elsker å synge fado og sang i kor da hun var yngre. Pluss at min morfar var musiker. Så musikaliteten ligger i blodet! 


    Foto:©Monica Herberg 


Etter 5 år på Bergen kulturskole og et par sangworkshops, bestemte jeg for å lage musikk på egenhånd. Jeg lagde et par R&B låter, men jeg fant kjapt ut at det ikke var helt min stil. Så dukket det opp muligheter for å kore for et par band, og nå har jeg en håndfull med band å holde styr på som kordame! Jeg har spilt mye konserter siden 2009, som førte til at jeg ble mer sugen på å stå på egne ben. For meg har musikk ofte vært et slags terapi, så jeg vil gjøre det samme med mine låter. Å skildre følelser og situasjoner som folk kjenner seg igjen

Mine 3 yndlingsvokalister er :

D´Angelo. Kongen av silkemyke vokaler og siamesisketvillingtetteharmonier. Mr. Prince junior, har noen påstått. Musikaliteten hans er helt sykt. Min største inspirasjonskilde! 

Bilal (Oliver) aka THE VOICE. Stor spekter i stemmer. Ved første lytt høres han ut som en dame, men så når han glir ned på de nedre registrene, så vet du ka det går i. En jazzmusiker som har bidratt med mye original soulmusikk i det siste tiåret.

Så står det mellom Jill Scott og Lalah Hathaway. Men jeg må velge Hathaway. Hun er en veldig undervurdert artist og enestående vokalist. Datter av Donny Hathaway, en soul legende som døde altfor tidlig. Denne damen har en utrolig dyp og behagelig stemme.

     Foto:©Francisco Munoz

Disse tre sangerne  er mine all-time favorittvokalister når det gjelder å tolke soul klassikere
Sjekk ut disse for inspirasjon:
D´Angelo tolker Roberta Flack: http://youtu.be/mcQ83tOZ4Wk
Bilal tolker Donny Hathaway: http://youtu.be/5gn6WMcYKzI
Lalah Hathaway tolker Anita Baker: http://youtu.be/vLqlrL-F5fU

     Foto: ©Monica Herberg

På Workshopen Soul, Funk & Hip Hop på Bergen Rytmiske Sangsenter i høst skal jeg gi sangerne gode innspill til  hvordan stemmen fungerer innenfor disse beslektede, men likevel ulike sjangrene. Det skal være fokus på formidling og tolkning av musikken. De får også med seg noen gode oppvarmingsøvelser og gode sangtips om hvordan de skal synge bedre og med overbevisning. 

    Foto:©Nikita Solenov

De som kjenner meg og har hørt meg synge, har sagt at jeg har en behagelig og sjelfull stemme med referanser til Lauryn Hill og Erykah Badu. Jeg har også fått høre fra andre at jeg minner dem om Grace Jones, men det eneste vi har til felles er sveisen...;)

Hilsen Miss Tati


Les mer om kurset her.

Meld deg på kurset her.

    Foto:©Nikita Solenov

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vi setter pris på kommentarer og tilbakemldr, og vi prøver å svare alle!