torsdag 9. august 2012

De absolutt fineste ungdommene!

Jeg ble kjempeglad da Marion spurte om jeg kunne være gjesteforeleser for sangsommerskolen 2012! Og det å bli plukket ut som gjesteartist for denne uken, var ekstra stas. I en by med et så mange dyktige sangere og aktører, er et slikt oppdrag ingen selvfølge. Og ikke minst: Elevene på kursene til BRS er nesten alltid noe av de absolutt fineste ungdommene i regionen vår! Ikke bare deler vi sanggleden med dem, men de er motiverte og pliktoppfyllende, interesserte i å lære og veldig søte! :) Innimellom blir vi blåst av banen av talenter som folder seg ut og blomstrer i dette trygge, kreative miljøet. Så dette var noe jeg har gledet meg til lenge!


Men det kan også være krevende å være elev på BRS sine kurs. Det kreves mye av den enkelte og ingen slipper unna disiplinert jobbing mot vårt felles mål: Å bli bedre sangere i fellesskap. Jeg hadde valgt ut to låter fra det kommende albummet mitt for denne dagen: "My sun" og "Wake up!". "My sun" skulle elevene få synge selv, med korestemmer og forskjellige solistdeler, mens på "Wake up!" var oppgaven deres å fungere som mine korister. Jeg var veldig spent på å høre hve de hadde å komme med.
 

Vi begynte dagen med en kort og effektiv oppvarming av kroppen og instrumentene våre. Jeg presenterte meg selv og hva jeg driver med innimellom øvelsene, og elevene kom med spørsmål om hvilken erfaring jeg har. Etterpå begynte vi jobbingen med "My sun". Det var mange som ville være solister, og alle som hadde lyst, fikk hver sin del av versene. Refrengene delte vi inn i tre stemmer og brukte litt tid på å lære de forskjellige stemmene til de forskjellige gruppene. Jeg ble veldig glad da jeg fikk høre hvor fin lyd alle elevene laget; både hver for seg og sammen! 
 
 

I lunchen fikk vi pratet litt mer sammen, og som jeg sa innledningsvis: Elevene på kursene til BRS er nesten alltid noen av de absolutt fineste ungdommene i regionen vår! Skulle gjerne hatt mye mer tid til å bli kjent med hver enkelt av dem, men det får bli en annen gang. Etter en liten pust i bakken og en matbit, var vi klare til å fortsette undervisningen.
 

 
Etter pausen delte vi gruppen inn i tre og hver gruppe fikk sin korestemme de skulle synge på gitte steder i låten. Dette er en ganske "glad" sang, men teksten er alvorlig nok. Jeg er som artist og utøver opptatt av det kollektive ansvaret vi mennesker har til å ta vare på hverandre og dele det vi har. Det er dette denne sangen handler om. Vi må våkne opp og se oss rundt, se konsekvensene av våre handlinger og hvordan vi lever. Men musikken er veldig dansbar og inspirert av de musikalske erfaringene jeg gjorde da jeg bodde to år i Tanzania. Mye rytmer her, altså! :) Elevene taklet utfordringen med glans og vi hadde en morsom time på scenen med mikrofoner. Mot slutten av dagen repeterte vi den første sangen, "My sun".
 
 

Jeg var storfornøyd med elevenes innsats og ble imponert over både de musikalske og sosiale ferdighetene deres! Så tuuuuusen takk for en super dag, alle sammen! Jeg er kjempeglad for å ha muligheten til å høre og se dere og gleder meg kjempemasse til konserten på fredag! 
 
 

Silje Louise <3

1 kommentar:

  1. Gleder meg til konserten i morgen!! Det kommer til å bli knallbra!! :)

    SvarSlett

Vi setter pris på kommentarer og tilbakemldr, og vi prøver å svare alle!